EU vejpakke fase 2 gennemføres
den 1. februar 2022
Som tidligere annonceret træder EU´s vejpakke, fase 2 nu i kraft. Pakken indeholder krav og regler der både vil betyde ekstra pres på kapaciteten i Europa samt store øgede omkostninger.
Fase 2 af vejpakken indeholder blandt andet
- Minimumsløn og øget administration:
Der indføres krav om aflønning i henhold til minimumslønniveauer i EU-medlemslande ved cabotage - kombineret transport og internationale tredjelandstransporter (for eksempel en polsk vognmand, som kører mellem Danmark og Tyskland).
- Skattemæssige ændringer:
Som en direkte konsekvens af EU vejpakken, indføres der ændringer i beskatningen af lastbilchaufførernes løn og skattefri diæter. Dette vil betyde store stigninger i chaufførlønninger hos vore vognmænd. Markedet forventer stigninger på hele 35-40 %.
- Return to home:
Betyder at lastbilen fremover skal returnere til vognmandens hjemmeadresse mindst hver ottende uge. Dette vil betyde øgede omkostninger til tomkørsel.
- Karensperiode for cabotage:
Der indføres en karensperiode for cabotagekørsel, som er tre ture indenfor en uge – herefter en ”cool down” periode på 4 dage. Dette betyder forringede muligheder for udnyttelse af transportmateriel og dermed for produktiviteten. Derudover væsentligt øgede dokumentationskrav, samt øgede administrationsomkostninger.
- Kombinerede transporter:
Vil fremadrettet bliver underlagt samme regler som ved cabotagekørsel, med samme forringede muligheder for produktivitet, og øgede administrationsomkostninger.
Vi kender endnu ikke alle konsekvenserne af fase 2 i EU vejpakken. Givet er det dog, at alle ovenstående krav og regler vil betyde væsentlig større omkostninger hos vores vognmænd - og dermed øgede fragtrater.
ALPI følger udviklingen meget tæt, og vi står naturligvis altid til rådighed for spørgsmål.
For spørgsmål venligst kontakt:
Jesper Hedegaard Hansen, tel. 9627 6022, jhh@alpi.dk