Fra hovedsædet i Prato glæder grundlæggerfamilierne bag ALPI Group sig over udviklingen igennem 25 år i det danske selskab, ALPI Danmark. Italienerne er ikke vilde med den danske mad, men glæder sig til gengæld over den danske professionalisme og den danske virksomhedskultur

I Danmark fejrer ALPI 25 års jubilæum. Som del af en italiensk historie, der begyndte tilbage i 1945. I Prato - godt 20 kilometer nordvest for Firenze, i hjertet af den italienske tekstilindustri. Her lejede to venner og kolleger i 1945 en lastbil og etablerede det, som for længst har vokset sig til en granvoksen global logistik- og transportkoncern.

ALPI er sammentrækningen af grundlæggernes to familienavne, Albini og Pitigliani. Og selv om koncernen i dag er lastet med over 70 års erfaring, mere end 1.000 ansatte verden over og 20.000 internationale kunder, tager forretningsfundamentet stadig udgangspunkt i en familieejet virksomhed.

- Hos ALPI er mennesker aldrig et nummer i rækken, og vi stræber altid efter at balancere vores forretning på familiær etik og social ansvarlighed – selv om koncernen vokser konstant, og vi er en del af en særdeles konkurrencepræget branche, siger Nando Albini - 2. generation i ALPI Group og stadig aktiv.

 

Internationalt vokseværk

Nando Albini var således også i 1975 med til at åbne ALPI-kontor i Milano, Italiens økonomiske og finansielle centrum. Herfra voksede organisationen udover Italiens grænser. I 1984 åbnede ALPIs første udenlandske kontor, i Amsterdam, og i løbet af de kommende ti år blev det til åbninger i 12 europæiske lande.  

Blandt andet i Danmark, hvor ALPI Danmark blev etableret i 1992. Og siden har vokset sig til et både vigtigt og betydeligt selskab i ALPI Group.

- ALPI Danmarks betydning understreges af mange stærke danske nøgletal: Overskuddet, antallet af medarbejdere og en stor ledelsesgruppe med en god og sund gruppe-filosofi, siger Edoardo Albini.  Edoardo er 3. generation i Albini-familien, og begge stifterfamilier har sikkert og effektivt 3. generation ombord i koncernen.

 

Velfungerende organisation

- Førhen brugte jeg mange dage om måneden til at rejse rundt og besøge vores filialer verden over. I dag er det primært tredje generation, som tager sig af den del, siger Nando Albini. Det betyder, at både han selv og sønnen Edoardo Albini ofte har besøgt ALPI i Danmark.

- Vi er imponerede over den stærke og velfungerende organisation og bestyrelse, ALPI Danmark har opbygget og udviklet. Vi har gennem årene lært, at vores måde at gøre tingene på, giver den største og bedste effekt, når den oversættes til de respektive landes kontekst. Uanset hvor tætte vi er forbundet af venskab og partnerskab i koncernen, skal de nationale særegenheder i hvert land respekteres og implementeres nationalt, siger Edoardo Albini.

De to italienske generationer er enige om, at professionalismen er en af ALPI Danmarks absolutte styrker. Til gengæld er ingen af de to imponerede af den danske mad.

- Men stort set alle andre dele af den danske kultur falder i vores smag, fortæller de begge.

 

Tillid til fremtiden

Begge glæder de sig over udviklingen samt perspektiverne for ALPI i det danske.

- ALPIs succes i Danmark kan ene og alene tilskrives vores danske partnere, som vi er helt sikre på vil videreføre succesen, siger Nando.

- Sammen indledte vi en svømmetur på mørkt og dybt vand. Vi brugte mod og venskab som motor og brændstof til den nye udfordring. I dag glæder det os at konstatere, at vi fik rigeligt med fremdrift ud af den investering. Det er vigtigt at fortsætte vores fælles svømmetur, nu hvor vandet ikke er så mørkt og ukendt længere, og vores bånd er blevet endnu mere robuste. Vi tror på, at det vil skabe endnu mere fælles fremgang, slutter 2. og 3. generation af familie Albini.