Hvor der er vilje, er der en vej
DK EN
21-01-2022

EU vejpakke fase 2 gennemføres

den 1. februar 2022

Som tidligere annonceret træder EU´s vejpakke, fase 2 nu i kraft. Pakken indeholder krav og regler der både vil betyde ekstra pres på kapaciteten i Europa samt store øgede omkostninger.

Fase 2 af vejpakken indeholder blandt andet

  • Minimumsløn og øget administration:

Der indføres krav om aflønning i henhold til minimumslønniveauer i EU-medlemslande ved cabotage - kombineret transport og internationale tredjelandstransporter (for eksempel en polsk vognmand, som kører mellem Danmark og Tyskland).

 

  • Skattemæssige ændringer:

Som en direkte konsekvens af EU vejpakken, indføres der ændringer i beskatningen af lastbilchaufførernes løn og skattefri diæter. Dette vil betyde store stigninger i chaufførlønninger hos vore vognmænd. Markedet forventer stigninger på hele 35-40 %.

 

  • Return to home:

Betyder at lastbilen fremover skal returnere til vognmandens hjemmeadresse mindst hver ottende uge. Dette vil betyde øgede omkostninger til tomkørsel.

 

  • Karensperiode for cabotage:

Der indføres en karensperiode for cabotagekørsel, som er tre ture indenfor en uge – herefter en ”cool down” periode på 4 dage. Dette betyder forringede muligheder for udnyttelse af transportmateriel og dermed for produktiviteten. Derudover væsentligt øgede dokumentationskrav, samt øgede administrationsomkostninger.

 

  • Kombinerede transporter:

Vil fremadrettet bliver underlagt samme regler som ved cabotagekørsel, med samme forringede muligheder for produktivitet, og øgede administrationsomkostninger.

 

Vi kender endnu ikke alle konsekvenserne af fase 2 i EU vejpakken. Givet er det dog, at alle ovenstående krav og regler vil betyde væsentlig større omkostninger hos vores vognmænd - og dermed øgede fragtrater.

ALPI følger udviklingen meget tæt, og vi står naturligvis altid til rådighed for spørgsmål.

 

For spørgsmål venligst kontakt:

Jesper Hedegaard Hansen, tel. 9627 6022, jhh@alpi.dk