Hvor der er vilje, er der en vej
DK EN
05-08-2017

DEM KAN MAN STOLE PÅ

De har holdt sammen, siden de begge var små. Står det til BESTSELLER, så fortsætter parløbet med ALPI længe efter sølvbrylluppet

- Ja, jeg har jo ringet lidt rundt for at få et par vinkler fra nogle af dem hos BESTSELLER, der samarbejder med ALPI i hverdagen. ALPI må jo på et tidspunkt have klokket i det eller lavet en eller anden kæmpefejl, men ingen husker noget. Det er helt ufatteligt, konstaterer manden bag mødebordet, mens samarbejdspartneren, Niels Arne Markussen, ikke helt kan afkode, hvorvidt der bliver lavet sjov med ham.

Men det gør værten ikke. Ejeren af og den administrerende direktør for BESTSELLER A/S Anders Holch Povlsen er i sandfarvede bukser og hvid, langærmet skjorte. Han er ikke modemand for ingenting. Desuden ligger det i ham at være forberedt, så selv en samtale om den 25 år lange forretningsrelation til ALPI bliver der på ingen måde taget let på.

Pludselig brummer der liv i mobilen på bordet. Det er far, der ringer. Så selv når man er fyldt 45, chef for over 15.000 medarbejdere og øverste ansvarlige for en global virksomhed, der i 2016 omsatte for 22,9 milliarder kroner og tjente mere end to milliarder, kan der altså være brug for en livline til den gamle.

Anders Holch Povlsen undskylder og forklarer, at der er en tidsforskel på en time til det England, hvor stifteren af BESTSELLER tilbage i 1975, Troels Holch Povlsen, nu har sin faste bopæl.

- God morgen … Ja …. Joe …. Tak for det. Ja, jeg skulle hilse fra Niels Arne, som sidder her. Det andet tager vi senere …

Samtalen er hurtig slut, og tøjdirektøren kan levere en dugfrisk hilsen.

- Det sidste, Troels sagde, var - ALPI, dem kan man stole på, siger Anders Holch Povlsen, mens han betragter Niels Arne Markussen, der har haft modekoncernen som kunde fra dag ét tilbage i 1992.

 

TILLIDEN ER AFGØRENDE

- Jeg kendte jo Troels fra tidligere, hvor han var i gang med at opbygge sin import af tekstiler fra Italien. På et tidspunkt skulle Troels have nogle vareprøver med hjem - og den italienske leverandør spurgte lidt bekymret til betalingen af vareprøverne. Tilfældigvis kendte leverandøren familien Albini i Prato og her sagde man god for Troels og at betaling nok skulle finde sted.  Troels Holch har aldrig glemt den tjeneste. Man skal kunne stole på hinanden. Kan man ikke det, så er man ude. Så jeg tænker, tilliden har været afgørende, funderer Niels Arne.

- I har været gode til at koncentrere jer om det, I er bedst til. I spreder jer ikke over en vifte af ting. Det oplever vi ofte, at andre gør. I fokuserer, konstaterer Anders Holch Povlsen. Siden 2001 har han været indehaver af milliard-forretningen. Men før det kom så vidt, var han rundt i virksomhedens kringelkroge. Så den administrerende direktør har skam også stået på et lager ud på de små timer og tømt ALPI-biler, når de rullede ind med tekstiler fra det italienske.

- Vi blev tidligt glade for ALPI. Den første pris, vi aftalte, var 1 kroner pr. jeans hjem fra Italien. Det kostede næsten mere at få varerne fra Firenze og ud til forstaden Prato, hvor der skulle læsses om, end det kostede at få det fragtet til Danmark. Anders Holch Povlsen har selv trådt sine barnesko på lageret i Brande og husker at der nogle gange kunne være en speciel ”aroma” i kølebilerne, når han åbnede bagdøren.

-Det kunne være af fisk, det kunne være fersk kød.  Det var nogle af de diskussioner, vi havde. Husk nu at lufte bilerne ordentligt ud. Men det var en ukompliceret aftale, som vi satte – og sætter – meget stor pris på, slår Anders Holch Povlsen fast.

Mellem tætte partnere opstår nemt et frisprog. Sådan har det også været i relationen mellem BESTSELLER og ALPI. Især i Troels Holch Povlsens tid kunne der være tale om en endog meget bramfri tone.

 

JORDENS STØRSTE SKIDEBALLE

- Jeg husker møder, hvor jeg troede, vi skulle tale om en ting, og så endte vi et helt andet sted. Jeg har også fået jordens største skideballer og efterfølgende troet, at nu var samarbejdet stendødt. Men det var det ikke og nogle af disse ”samtaler” gjorde mig også en del klogere indenfor mit eget felt. Nok var der kontant afregning, og måske følte jeg mig lidt lille uden at vide, om jeg var købt eller solgt. Men jeg var aldrig solgt, erindrer Niels Arne.

- Nej, det var I ikke. Men når man har et tæt samarbejde, er det vigtigt, at man ikke falder af på den. Så nogle gange tror jeg, der blev uddelt skideballer i en god sags tjeneste, hvis man kan sige det på den måde. Jeg hører, de første otte år var meget vanskeligere end de sidste 17. Jeg har nok været for god af mig, supplerer en smilende Anders Holch Povlsen.

Mens BESTSELLER er en betydelig kunde hos ALPI, så er ALPI en af de mindre transportører i det net af speditionsvirksomheder, som BESTSELLER benytter sig af døgnet rundt.

- Vi mødte jer, da I var en nystartet, mindre virksomhed. Det passede godt til os. Vi tænker og agerer selv som en lille virksomhed. Nogle tror, det er lykken med store samarbejdspartnere. Vi mener, det er sjovere og mere givende at have en mindre partner. Vi fornemmer, der er en opmærksomhed og stolthed omkring samarbejdet. Man lægger sig i selen … og nogle gange også mere, end vi har kunnet forvente. Læg dertil troen og tilliden, så har man fundamentet til et rigtigt godt samarbejde, konstaterer Anders Holch Povlsen.

Som hans kontante fædrene ophav indledte morgenen med at slå fast tværs over Nordsøen: ALPI, dem kan man stole på …